חיפה מובילה מתכונת ייחודית לביה"ס ייחודיים בתחומים חדשניים ומבוקשים

1-ZR4_3772-1024x741
שתף את החברים

חיפה מובילה מתכונת ייחודית לביה"ס ייחודיים בתחומים חדשניים ומבוקשים

עיריית חיפה בשיתוף משרד החינוך מובילה בשנים האחרונות תכנית מערכתית לפיתוח ביה"ס ייחודיים החל מביה"ס לאדריכלים צעירים ועד ביה"ס למשחקים. שנה"ל הקרובה תיפתח עם 60 ביה"ס ייחודיים כאשר מרבית ביה"ס היסודיים בעיר יוגדרו כביה"ס נישתיים והתכנית תכלול תחומים חדשניים נבחרים.
ראשת מערכת החינוך הגב' אילנה טרוק: חיפה צועדת בעקבות מחקרים בינלאומיים שהצביעו על כך שייחודיות בית ספרית משפרת את האקלים החברתי בביה"ס והישגי התלמידים. המגמה שלנו ליצור בתי ספר חדשניים, המקדמים תכניות פורצות דרך בתחומים שונים. כך, למעשה ניתנת הזדמנות לתלמידי העיר חיפה ללמוד בבתי ספר המתמחים בנושאים מרתקים (מדעיים, וטרינריה, אנתרופוסופי, תיירות, טכנולוגיה, איכות סביבה, דיאלוג, מנהיגות ועוד)
60 בתי ספר יסודיים וחטיבות ביניים ייחודיים יפעלו השנה בחיפה, ובהם: "טשרניחובסקי" בתחום הנגינה והנאום, "הבונים" פדגוגיה יוצרת, "אלחיוואר" לאומנויות, "יבניאלי" ממרחק למרחב, "עין הים" הומניסטי ברוח האדם והמשחק, "הנרייטה סאלד" ממרחק למרחב, "פיכמן" כבית ספר דמוקרטי, "אילנות" מנהיגות בדיאלוג, "עבד אל רחמן"- קהילתיות, "דינור" קשת של תקשורת (עפ"י התיאוריה של ריבוי אינטליגנציות), "אהוד"- תרבות ישראל, "נירים" לוטרינרים צעירים, "ליאו בק" אדריכלים צעירים, "גבריאלי"- אקולוגיה, "גורדון" למידה שיתופית באמצעות פרויקטים בשילוב מוזיקה, "דגניה"- משחק החיים ועוד.
לראשונה ייפתח השנה בית ספר אנתרופוסופי במבנה ביה"ס "עליה" שבשכונת בת גלים. ביה"ס יהיה הראשון בארץ הפועל בשכונה עירונית ומוגדר כעל- אזורי (הרשמה נפתחה לתלמידים מכל רחבי העיר). הצוות המקצועי בביה"ס גיבש תכנית לימודים חדישה והמבנה והציוד הותאמו לתפיסה החינוכית האנתרופוסופית של בית הספר.
מסלול דו- לשוני צומח נפתח לראשונה במתחם בית ספר "אחמדיה" שבשכונת כבביר שבכרמל. המסלול הוגדר כעל- אזורי אליו התקבלו תלמידים מכל רחבי העיר. ביה"ס יכלול 3 כיתות בכל שכבת גיל, מתוכן 2 דו- לשוניות. בשנה הקרובה תיפתח כתה א' דו לשונית וכתה א' רגילה.
אילנה טרוק, ראשת החת"ר ציינה כי "החינוך הדו- לשוני משמש כשער לקיומו של דיאלוג רב- תרבותי פתוח, אותנטי ומעצים. חינוך זה מגשים ערכים הומניסטיים של הכרה וכבוד הדדיים, המובילים לפתיחות ולהתפתחות אנושית ואינטלקטואלית של השותפים בו."
בי"ס "אילנות"- טיפוח מנהיגות המבוססת על דיאלוג. תכנית המנהיגות תשולב במקצועות הלימוד השונים במערכת השעות השבועית. במסגרתה יערכו שיעורי חונכות לשכבה הבוגרת, תלמידים מלמדים תלמידים, שעת מנהיגות שבועית, מפגש עם (או דיון על) מנהיגים בחברה הישראלית, "חולמים מנהיגות"- בונים חזון, גיבוש קבוצות מנהיגות צעירה ועוד. התכנית תאפשר העצמה אישית לכל תלמיד ומימוש כישוריו.
בי"ס "עבד אל רחמן"- בי"ס לקהילתיות. ביה"ס יהווה עוגן מרכזי עבור התלמידים והקהילה. יושם דגש על שיתוף הורים בעשייה הבית- ספרית, אירועים שכונתיים, סדנאות הורים, הורים לומדים ומלמדים ופעילים בימי שיא בביה"ס. בביה"ס תוקם משחקייה קהילתית.
בי"ס "אהרון הרא"ה"- בי"ס ללמידה חוויתית ורב גונית המבוססת על תאוריית ריבוי האינטליגנציות. ביה"ס מורכב מגוונים שונים של הציונות הדתית ומאפשר לתלמידיו למצות את סגולותיו של כל תלמיד על פי נטיות ליבו. הילדים משלבים התנסות חווייתית בלמידה.
בי"ס "דינור"- קש"ת (קשר, שפה ותרבות) של ערוצי תקשורת. ביה"ס עובד עם התלמידים במספר מישורים: המרחב הקוגניטיבי (יתמקד באינטליגנציה לשונית ולוגיקה מתמטית), המרחב התוך אישי (פיתוח היכולת לבחור), המרחב הבין- אישי (טיפוח מעורבות ושייכות), והמרחב החושי תנועתי (פיתוח הדימיון והיכולת להשתמש במרחבי למידה).

ראשת מינהל החינוך, התרבות והרווחה, אילנה טרוק: "התכנית מאפשרת לבתי הספר להעניק לתלמידים מענה נרחב לתחומי עניין מגוונים ולטפח מצוינות בתחומים ספציפיים. חיפה צועדת בעקבות מחקרים בינלאומיים שהצביעו על כך שייחודיות בית ספרית משפרת את האקלים החברתי בביה"ס והישגי התלמידים. טרוק הדגישה כי המגמה היא ליצור בתי ספר חדשניים בחיפה, המקדמים תכניות פורצות דרך בתחומים שונים. כך, למעשה אנחנו נותנים הזדמנות לתלמידי העיר ללמוד בבתי ספר המתמחים בנושאים מרתקים (מדעיים, וטרינריה, אנתרופוסופי, תיירות, טכנולוגיה, איכות סביבה, דיאלוג, מנהיגות ועוד). תהליכים חינוכיים אלו נבנו בשיתוף ההורים והקהילה והם מאפשרים לכל תלמיד בעיר להגשים את עצמו ולזכות בחוויה לימודית ייחודית והצלחה משמעותית".