כל מה שרציתם לדעת על פרויקט CAR2GO בחיפה

CAR2GO הינו מיזם תחבורה שיתופית - המאפשר לתושבי העיר ומבקריה רכב בכל שעה ורק כשצריך. המיזם מייצר אלטרנטיבה לאחזקת רכב פרטי, בלי להתפשר על נוחות, גמישות וחופש.

בשלב הראשון במודל בחיפה יכנסו רכבים חשמליים שזמינים 24/7 לנסיעות לכיוון אחד, מודל המיועד לנסיעות קצרות בתוך העיר.

ראש עיריית חיפה, יונה יהב : "חיפה עוברת מהפכה סביבתית והיא מתרחשת כאן ועכשיו. אנחנו נלחמים בנחישות וללא פשרות בצמצום והפחתת כל המזהמים במפרץ חיפה. ויחד אנחנו מובילים פרויקטים סביבתיים כמו הרכב השיתופי החשמלי הראשון בישראל שיוביל להפחתת זיהום האוויר בעיר ולהורדת מספר הרכבים הפרטיים מהכבישים. הפרויקט יסייע במיוחד למי שאין באפשרותו להחזיק כלכלית רכב פרטי ומהווה חלק מהוזלת עלויות המחיה לזוגות צעירים, לסטודנטים וכל תושב ותושבת בעיר. אני מברך את המשרד להגנת הסביבה, קק"ל ואיגוד ערים מפרץ חיפה על שותפותם וחלקם במימון פרויקט חשוב וחלוצי זה".

אודות הפרויקט

עיריית חיפה זכתה במכרז של המשרד לאיכות הסביבה להקמת פרויקט ראשון מסוגו בארץ, שבו רכבים חשמליים של חברת CAR2GO יהיו זמינים לנסיעות ברחבי העיר ויאפשרו להתנייד בה בקלות ממקום למקום. הנסיעה היא בתחומי העיר חיפה מנקודה א' לנקודה ב' – כאשר ניתן לקחת את הרכב מהחניות השמורות המסומנות בעיר, ולחנות בכל נקודה שבה יש חניה מסומנת פנויה. הרכב יהיה זמין בשבילכם בלי לדאוג לתחזוקה, ביטוח וחניה. פשוט, ספונטני, גמיש ומשתלם

הפעילות תתחיל ב- 1.11 והתשלום יהיה לפי דקת שימוש. מזמינים רכב כשצריך באפליקציה, נכנסים ונוסעים. מבדיקה שלנו מדובר בנסיעות של 10-15 דקות בממוצע.

הפרויקט מצטרף לפתרונות התחבורה הציבורית הקיימים בעיר, ויחד עם המטרונית והאוטובוסים יוצר מערך תחבורה שלם, ירוק, זמין ונוח יותר – שיאפשר עם הזמן לתושבים להמעיט את השימוש ברכב פרטי ואפילו לוותר עליו לחלוטין.

כל רכב שיתופי של הפרויקט יכול לשמש מספר נהגים שונים ביום, לעומת רכבים פרטיים שנמצאים בשימוש בממוצע כשעה וחצי ביום, ובשאר הזמן עומדים בחניה, ללא שימוש. זו תחבורה ציבורית – הכי פרטית ונוחה שיש.


למה לקחתם לנו חניות?

חשוב לנו להתחיל בכך שאנחנו מודעים מאוד לעומסים הקיימים ולצורך ההולך וגובר בחניות בערים הגדולות. המודלים השונים של CAR2GO קמו במיוחד על מנת להקל על הנושא וזאת אחת ממטרות העל שלנו בהגעה לחיפה – לפנות מקומות חניה! אנחנו יודעים שזה יכול להיראות קצת אירוני – להכניס רכבים על מנת לצמצם רכבים ולרווח מקומות חניה, אבל זה בדיוק מה שזה.

במילים אחרות, המודל מציע רכבים שיתופיים שבהם כל אחד מתושבי העיר והמבקרים יכולים לנהוג ולהגיע איתם ממקום למקום – מחניה שמורה אחת לאחרת. רכב שיתופי אחד עשוי להוות תחליף למספר גדול של רכבים פרטיים ובעצם להיות יחיד במקום כ-14 רכבים שהיו מסתובבים ותופסים מקומות חניה. הרכבים השיתופיים מאפשרים לבעלי רכבים פרטיים לוותר לפחות על רכב פרטי אחד, או על הרכב הפרטי שלהם ולהתנייד בעיר על ידי מגוון החלופות וביניהן הרכב השיתופי. כמו כן, נהגים או נהגות שתכננו לרכוש רכב פרטי יכולים להימנע מכך ולעשות שימוש בשירות, מה שעשוי (בנוסף) לחסוך הוצאות על אחזקת רכב פרטי. כך,  ככל שיותר ויותר אנשים יתניידו בעזרת המערך השיתופי ומגוון אפשרויות התחבורה בעיר ומחוצה לה – יתפנו מקומות חניה, עומס התנועה בכבישים ירד ואיכות האוויר בעיר תעלה משמעותית.

במקום שכל תושב יחזיק רכב פרטי, ניתן יהיה להשתמש בשירות על פי צורך באופן שיתופי. על מנת להמעיט את ההשפעה על תושבי העיר, התייעצנו עם אדריכלי ומהנדסי ערים, כמו גם עם מומחים נוספים ורק לאחר מכן, קבענו את מספר החניות שישמרו עבור השירות ואת מיקומם. בקרוב מאוד יהיה אפשר להצטרף לשלב ההרצה של השירות וליהנות מפטור בדמי הרשמה ודמי מנוי חודשיים.
לפרטים נוספים ורישום חינם לתקופת ההרצה – לחצו כאן>

איך החלטתם איפה שומרים חניות לשירות?

בעקבות הטופוגרפיה המורכבת של חיפה ולאחר ייעוץ עם מומחים, אדריכלים ומהנדסי ערים, טירגטנו רחובות ראשיים ורחובות פנימיים, פרסנו את החניות לאורך הרחוב על מנת לאפשר ללקוחותינו להגיע לרכב ללא צורך בהליכה ארוכה במורד או במעלה הרחוב. בנוסף, מיקמנו חניות במיקומים מרכזיים כגון תחנות רכבת ואתרי תיירות ובילוי.

 

למה לא בחניונים?

חלק מרכבי השירות בחיפה ממוקמים בחניונים. למשל – בסמיכות לתחנות רכבת חוף הכרמל ומרכז השמונה. אולם, חניונים הם בעייתיים מ-2 סיבות:

  1. לשם הנגשת השירות וזמינותו, חשוב למקם את הרכבים במקומות נגישים מאוד ונראים לעין כך שתושבי העיר יוכלו להיפטר מהרכב הפרטי שלהם ולהתנייד באמצעות המערך השיתופי.
  2. ברכב מותקנת טכנולוגיה המבוססת אנטנת GPS. מיקום הרכבים בחניונים תת קרקעיים מסכנת את התקשורת שלנו עם הרכב.

 

למה לא עדכנתם את תושבי חיפה מראש על השינוי בחניות?

יחד עם אגף פניות הציבור בעירייה עמלנו ועוד עמלים למען עדכון התושבים בכל המקומות הרלוונטיים. מקומות שבהם כבר הוצבו תמרורים ונצבעו חניות – שוריינו זמן רב לפני הקמת המערך למען ידיעת הציבור הרחב. חניות אלה מותרות לחניה עד ה-31.10 . החל מתחילת פעילות השירות בעיר ב 1.11 רק רכבי CAR2GO החשמליים יוכלו לחנות במיקומים הנ"ל.

 

כמה חניות שמורות יהיו בסך הכל? 

בשלב זה יש 300 חניות שמורות. מודל מערך הרכבים השיתופיים בחיפה מאפשר לנהגים בשירות לחנות ולסיים חניות אך ורק בחניות השמורות לשירות. לכן, יחס החניות בדומה לשאר המיזמים ברחבי העולם הוא 1:3.

 

כמה מכוניות וחניות יתווספו עבור המכוניות הממונעות?

אנחנו עובדים קשה על מנת לאפשר לתושבי חיפה לוותר על הרכבים הפרטיים ולעבור למערך שיתופי שיעזור להרים את איכות החיים בעיר. לשם כך ישנו תכנון להכניס כ-40 רכבים במודל הלוך ושוב, מעבר לרכבי המערך החשמלי בכיוון אחד. היחס ברכבים אלו הוא 1:1 שכן לכל רכב החניה השמורה והקבועה לו ממנה הוא יוצא ואליה הוא חוזר.

 

איך זה בדיוק עובד? איך מזמינים רכב?

בימים הקרובים יעלה אתר הסבר לפעילות של רכבי CAR2GO בחיפה. באתר יהיה מדריך מלא למשתמש וכל נרשם יקבל הדרכה מפורטת על אופן השימוש ברכבים. כמו כן, האתר יכיל מחירון שכולל עלויות ודמי מנוי.
לפרטים נוספים ורישום חינם לתקופת ההרצה – לחצו כאן>

 

מה המחיר הסופי לדקה, ומה יהיו עלויות דמי המנוי?

קיימים בשירות CAR2GO שני מסלולים, אחד מתאים ללקוחות שנוסעים בתדירות גבוהה בו דמי המנוי החודשיים הם 50 ₪ ומחיר לדקה הוא 1.2 ומסלול נוסף מתאים יותר לנסיעות מזדמנות בו דמי המנוי החודשיים הם 15 ₪ ומחיר דקת נסיעה הוא 1.7 ₪. למצטרפים חדשים יינתנו 60 ימי התנסות (חודשיים) בהם לא יחויבו בגין דמי מנוי במסלול של 50 ₪ דמי מנוי.

 

 

כמה זמן מקבל כל נסיין ללא תשלום דמי מנוי?

מצטרפים חדשים יקבלו 60 ימים ללא דמי מנוי במסלול אחד בלבד. לקוחות קיימים ישלמו דמי מנוי לפי המסלול הנוכחי שלהם.

 

עצירת ביניים 

עלות דקת עצירת ביניים הינה 50% מעלות דקת נסיעה (בהתאם למסלול הלקוח). ברגע שלוחצים על עצירת ביניים (באפליקציה או בכפתור הייעודי ברכב), בזמן שהרכב כבוי, כל דקה עד לחזרה לנסיעה תחויב בתעריף עצירת ביניים. בהנעת הרכב הבאה חוזר התעריף להיות תעריף נסיעה רגילה. לטובת עצירת ביניים, אם היא בחיפה ושמים בחלון את השעון שברכב, אין צורך להפעיל פנגו למשך השעתיים הראשונות – אחרי שעתיים יש צורך לשלם על מקום חניה שלא בחניה שמורה של השירות.

 

למה אין עמדות טעינה בכל החניות?

הקמת עמדות טעינה בכל החניות הוא תהליך ארוך ומצריך חפירת האזור של החניה לצורך העברת כבלים חשמליים. נכון לעכשיו, הוחלט להקים עמדות טעינה במיקומים אסטרטגיים. בשלב הראשון, בתוך השירות ישנם מפעילים אשר מטעינים את הרכבים עבור הציבור ומאפשרים לרכבים להיות זמינים ומוכנים לנסיעה בכל עת. אתם יכולים ליהנות מהשירות בלי להטעין את הרכב בסוף השימוש. אנחנו כבר נדאג לכך 😊

 

אם נתקעתי עם רכב שנגמרה לו הסוללה, מה עושים?

באפליקציה תוכלו לראות כמה סוללה יש ברכב ולאיזה מרחק סוללה זו תספיק. על המשתמשים לתכנן את נסיעתם בהתאם ולהחזיר את הרכבים לחניות כאשר נשארה בו סוללה שמספיקה ל- 15 ק"מ לפחות. ברכבים, כמו באפליקציה, ניתן לראות כמה ק"מ נשאר לנסיעה. במקרים חריגים במיוחד שבהם נגמרה הסוללה בדרך יש ליצור קשר עם המוקד ב-8255* ונדאג לחילוץ הרכב. חשוב לציין כי המשתמש שלא תכנן את נסיעתו כראוי יחויב בעלות הגרירה לעמדת הטעינה הפנויה הקרובה ביותר.

 

למה בחרו ב-CAR2GO במקום בתגבור תחבורה ציבורית בשבת/למה על חשבון תעדופים אחרים של העירייה?

בחיפה מופעלת המטרונית, מעבר למערך הרכבים השיתופיים שלנו, אשר פעילה במהלך כל ימות השבוע. היתרון בשיתוף רכבים לא נובע מזמינותו בשבת אלא מהקונספט החברתי-קהילתי שהוא מביא עימו – רכב שמשרת 24/7 כמות גדולה של אנשים ומאפשר להם להיפטר מהרכב הפרטי. מדובר בעוד אופציה משלימה לתחבורה הציבורית – רכב ציבורי הכי פרטי שיש.

 

אתם שירות פרטי או שירות של העירייה?

זהו שירות שנעשה בשיתוף עיריית חיפה ובסבסוד המשרד לאיכות הסביבה. מטרתו היא להוריד את רמות זיהום האוויר בעיר וליצור מערך רכבים שיתופי שיפחית את עומס התנועה על הכבישים, ירווח את הדרכים, יחסוך ברכבים פרטיים ויביא לפינוי מקומות חניה ברחבי העיר.

 

אם זה לא שירות ציבורי, מדוע נלקחו חניות ציבוריות? אם שירות ציבורי – כמה כסף הושקע בו? כיצד זכו במכרז שוב CAR2GO?

זהו שירות שכולו מוענק לציבור בסבסוד המשרד לאיכות הסביבה ובשיתוף עם עיריית חיפה. העיר זכתה ב"קול קורא" של המשרד לאיכות הסביבה למען הפעלת מערך כזה בעיר לשם שיפור איכות הסביבה והפחתת הזיהום הסביבתי הקיים. כל הצדדים השקיעו רבות בפרויקט מכל הבחינות, כולל השקעה כספית.

 

האם תתרחבו גם לקריות? ולאן עוד?

בימים אלה אנחנו מנהלים משא ומתן עם עיריות בקריות מתוך כוונה להרחיב את הפרויקט לפרויקט מטרופוליני שיאפשר לכלל תושבי חיפה והקריות להתנייד באמצעות הרכבים שלנו. נעדכן כשיהיה התפתחויות בנושא.

 

אם יש לי מנוי בשירות במודל המופעל בתל-אביב-יפו האם אני יכול לנסוע גם בחיפה?

יכול ומוזמן 🙂 פרטי המשתמש שלך כפי שאתה מכיר אותם היום יאפשרו לך לבצע התחברות לאפליקציה של CAR2GO במודל כיוון אחד ולהזמין רכבים. מציעים לך להיכנס לאתר WWW.CAR2GO.CO.IL ולהציץ במחירון על מנת להכיר את העלות לדקה במודל כיוון אחד הקיים בחיפה שתואמת את המסלול הקיים שלך ב-CAR2GO.

 

באילו שעות זמין מוקד השירות? האם יש כוננים כשלא זמין? איך משיגים אתכם?

אנחנו זמינים 24/7 במספר 8255* או דרך כפתור החיוג למוקד ברכב

 

מה קורה אם רוב הרכבים "נתקעים" באזור מסוים, האם יש מעקב ושינוע?

יש לנו מערך תפעולי שמעודכן בזמן אמת במיקומי הרכבים וידאג לשנע את הרכבים במידה וייווצר ריכוז רכבים באזור מסוים שלא לצורך. מהו צורך? אם למשל מתקיימת הופעה אנחנו צופים שהרבה רכבים יגיעו לחניות הייעודיות בקרבת ההופעה ואין לנו אינטרס להזיזם שכן מי שהגיע איתם קרוב לוודאי יפזר אותם בתום ההופעה.

 

האם יש חברת ייעוץ, מחקר ספציפי או מודל שהסתמכו עליו בתכנון הפרויקט שניתן לתת כדוגמה בעת הצורך?

לפני תחילת העבודה על הפרויקט והרבה לפני שהוקדשה מחשבה על הקמתו, למדנו את המחקרים המקיפים בעולם בנושא ונעשו מחקרי שוק מקיפים על כל מערכי שיתוף הרכבים בעולם (בין המחקרים שסקרנו: BCG ומקינזי – חברות אשר חוקרות את תחום שיתוף הרכבים שגדל משמעותית בשנים האחרונות). מעבר לכך, לחברה יש ניסיון רחב בנושא שיתוף רכבים שכן היא מפעילה מערך כזה משנת 2008 בגוש דן. בנוסף, יזמנו מספר סקרים פנימיים בשכונות שונות בעיר על מנת להבין את צורכי הנסיעה והביקוש העתידיים של תושבי חיפה.

 

לפרטים נוספים ורישום חינם לתקופת ההרצה – לחצו כאן>

 

תגובות