להיות גדולים – ולהישאר ייחודיים

איך מכינים ילדים לעולם עתידי שבו רוב המקצועות של היום כבר לא יהיו קיימים ממש? בחיפה מצאו את הנוסחה

שיתופי פעולה אלה מכוונים לעידוד מצוינות ויצירת אופק אקדמי ותעסוקתי בחיפה, באמצעות חשיפה למשאבים החיפאיים. הם חושפים את התלמידים לכללי המשחק בעולם היזמות, האקדמיה והתעסוקה, ומעשירים את התלמידים במחקר יישומי לצד הלמידה התיאורטית. ההתנסות מעניקה להם כלים לפתרון בעיות, לתכנון העתיד ולמיצוי יכולותיהם וללמידה משמעותית.

מספר הילדים מגיל גן ועד י״ב בחיפה, כמעט 55 אלף, מחייב את חיפה למצב מערכת חינוך מהגדולות בישראל. לכאורה, הדרך הכי ״קלה״ להשתלט על מערכת חינוך ולימוד כל כך גדולה היא בהפעלת תכניות רוחביות שחוזרות על עצמן ברחבי העיר. לכן, מפתיע עוד יותר לשמוע שדווקא במערכת החינוך בחיפה יש את מגוון מסלולי הלימוד הגדול ביותר בארץ.

וזה לא מקרי. מזה מספר שנים מובילה העיר תהליך של ייחודיות, שמשמעותו התמקצעות במגוון רחב של תחומי עניין, החל בגני הילדים, המשך בבתי הספר היסודיים ועד בתי הספר התיכוניים.

כך לדוגמה, יש בחיפה גני ילדים המתמחים בנושא המדעים (תכנית הלימודים בהם נבנתה בהשראתו של חתן פרס נובל הפרופסור דן שכטמן, מה״טכניון״ שבעיר), גני יער עירוני (המעודדים סקרנות ויצירתיות באמצעות הטבע), גן אנתרופוסופי (המעוצב ברוח התפיסה), גן ללמידה באמצעות משחק, גן מדע- ספורט ועוד.

בבתי הספר היסודיים יש כאלה המתמחים בספורט ובריאות, במדעים, בית ספר לאדריכלים צעירים, בית ספר וטרינרי, בית ספר ברוח דמוקרטית, בית ספר לתקשורת קהילתית, בית ספר עם מסלול דו לשוני בשכונה ערבית ועוד.

לחלום. ללמוד. להגשים.

בכל אחד מבתי הספר התיכוניים יש לפחות מסלול לימוד אחד שאליו יכולים התלמידים להתקבל. המסלולים מגוונים ביותר ובין השאר כוללים רפואה, מנהיגות, מדעים, ספורט, תקשורת, מחשבים וסייבר. בנוסף, יש בעיר שלושה בתי ספר ייחודיים מובילים: רעות לאמנויות, בסמת לחינוך טכנולוגי, וביה"ס למלונאות ותיירות.

בחיפה הגדירו את האתגר המשמעותי ביותר העומד בפני מערכת החינוך שלה כיום, כנגזרת של האתגר העומד בפני החינוך במאה ה-21: להעניק לתלמידים את הכלים הטובים ביותר להתפתח במציאות משתנה. מחקרים מצאו ש- 65% מהתלמידים העולים השנה לכיתה א' יעבדו במקצוע שעדיין לא קיים כלל. המשמעות של תפיסת מציאות חדשה זו היא שיש להשתמש בכלים יצירתיים ובשיטות לימוד מגוונות ושונות – המצוינות החינוכית, הערכית והלימודית לא תגיע משיטה אחת או ממקצועות הלימוד הקיימים ולכן חובה ליצור שינוי בתפיסת העבודה.

חיפה מיישמת מחקרים רבים שבוצעו בעולם המראים כי ייחודיות בית ספרית משפרת את האקלים החברתי בבית הספר ומשפרת את הישגי התלמידים. מערכת החינוך של חיפה רואה את העתיד של הילדים ככזה שמתחיל כבר עם כניסתם למערכת החינוך הציבורית ומאפשרת לתלמידים סביבות לימודים ייחודיות למימוש חלומותיהם והתפתחותם, בהתנסות יזמית, חדשנית וחווייתית. תהליך הייחודיות מאפשר למסגרות החינוכיות להעניק לתלמידים מענה רחב לתחומי עניין מגוונים ולטפח מצוינות באותם תחומים. המגמה היא ליצור מוסדות חינוך חדשניים, המקדמים תכניות פורצות דרך בתחומים שונים. התלמידים וההורים מצביעים ברגליים – הביקוש לבתי הספר הייחודיים הולך וגדל מדי שנה.

ככלל, בחיפה תופסים את חינוך הילדים כתהליך משותף עם ההורים. חיפה אינה מבקשת מהתלמיד להתאים עצמו למערכת הקיימת, אלא מכירה בייחודיות של כל תלמיד, ומתאימה את עצמה לצרכיו, לכישרונותיו ולשאיפותיו. כך, כל ייחודיות בית ספרית נבנתה בתהליך של שיח מעמיק עם ההורים והקהילה.

אינספור שיתופי פעולה מקומיים

כעיר השלישית בגודלה בישראל, חיפה משופעת במוסדות תרבות, אקדמיה, תעשייה והיי טק. מערכת החינוך השכילה ליצור רשת של שותפויות, כך שכיום חלק ניכר ומשמעותי ביותר מתוכניות הלימוד מתקיימות בשיתוף המוסדות הפועלים בעיר: לימודי רפואה בתיכון עירוני א' פועלים בשיתוף עם הקריה הרפואית ברמב"ם, תכניות המדעים נוצרו בשיתוף עם הטכניון, העשרת לימודי מדעי הרוח נעשית בשיתוף עם אוניברסיטת חיפה, לימודי ביולוגיה בשיתוף עם המכון הביולוגי של גן החיות, לימודי מתמטיקה ופיזיקה בשיתוף מהנדסי חברות ההייטק במת"מ, תכניות הספורט מתקיימות בשיתוף עם מרכז הטניס, מרכז השייט ואצטדיון סמי עופר ועוד.

שיתופי פעולה אלה מכוונים לעידוד מצוינות ויצירת אופק אקדמי ותעסוקתי בחיפה, באמצעות חשיפה למשאבים החיפאיים. הם חושפים את התלמידים לכללי המשחק בעולם היזמות, האקדמיה והתעסוקה, ומעשירים את התלמידים במחקר יישומי לצד הלמידה התיאורטית. ההתנסות מעניקה להם כלים לפתרון בעיות, לתכנון העתיד ולמיצוי יכולותיהם וללמידה משמעותית.

תגובות