"מדע-קט" – הגנים המדעיים של חיפה

דור מדעני העתיד של מדינת ישראל יצמח בגני "המדע – קט" שנפתחו השנה בעיר חיפה

גני "המדע קט", אשכול גנים מדעיים ראשון מסוגו בישראל, נועד להכשיר את דור מדעני העתיד בישראל. הגנים הינם גולת הכותרת של תכנית ייחודית של חוקרים צעירים שפיתחה עיריית חיפה לקידום לימודי המדע כבר בגילאי הגן במטרה לטפח דור של ילדים סקרנים, חוקרים וממציאים. אשכול הגנים, ביוזמה של עיריית חיפה בשיתוף משרד החינוך, הוקמו בהשקעה כוללת של למעלה מ – 5 מיליון שקלים והפעילות בהם תחל כבר בשנת הלימודים הקרובה עם 90 ילדים בגילאי גן חובה בקריית חיים. החל מהשנה הבאה תורחב לאזורים נוספים בחיפה.

ידע מדעי טכנולוגי הוא הנכס הכלכלי החשוב ביותר במאה ה-21. מערכת החינוך שואפת להצמיח בוגר בעל ידע ומיומנויות הנדרשים כדי להשתלב בחברה, בתעשייה ובמחקר. תהליך החקר המדעי מאפשר למדען לחפש ולגלות תשובות לשאלות ולבעיות אותן הוא מנסה לפתור. בתהליך זה הוא מעלה שאלות, משער השערות, עורך תצפיות, אוסף נתונים אשר מהן הוא מסיק מסקנות שתרומתן עוזרת לתחומים רבים באנושות. הפסיכולוגיה ההתפתחותית טוענת שלחוויות למידה מוקדמות יש השפעה מזרזת ומעודדת על תהליכי למידה בעלי השפעה לטווח ארוך. בשנות הילדות, מלידה עד גיל שבע מתפתחים במוח האנושי המרכזים הקוגניטיביים והרגשיים לכן רוב הזיכרונות והחוויות נאגרות שם. שנים אלו הן חלון ההזדמנויות לפיתוח מאגר הזיכרונות הקובעים את התגובות בהמשך החיים. על כן, כבר בגיל הגן צריכים אנו להכין את הילדים לעולם המדעי, לעורר את סקרנותם של הילדים עם תופעות טבע ועם המציאות אשר בה הטכנולוגיה תופשת מקום משמעותי. הילדים בתהליך חינוכם, חשוב שיעברו את אותו תהליך שעובר המדען.

1-ZR4_5366

עיריית חיפה מתמקדת בשנים האחרונות בטיפוח החינוך בעיר. במסגרת זו, הוקמו ביה"ס ייחודיים (תיכון לתיירות ומלונאות, תיכון טכנולוגי ועוד), שיעורי הזכאות לבגרות עומד על כ – 75% והינו מהגבוהים בישראל ופחות מ – 1.5% הנשרה בקרב התלמידים בעיר. המגמה החדשה של גני "המדע קט" הינה חלק מהתכנית הייחודית שפיתחה העירייה לקידום לימודי המדע כבר בגילאי הגן ולטפח דור של ילדים סקרנים, חוקרים וממציאים. תכנית הלימודים גובשה ע"י ועדת היגוי בראשותו של פרופ' דן שכטמן, חתן פרס נובל בכימיה וד"ר ענת סלע המפקחת הארצית במשרד החינוך למדע וטכנולוגיה.
במרכז הגנים הוקמה מעבדת חקר מתקדמת בה יוכלו הילדים לבצע ניסויים מדעיים, לערוך תצפיות פיזיקאליות ולחקור אותן. גני "המדע קט" צוידו באביזרי לימוד מתקדמים, מתקני מחקר וגינה לימודית משוכללים. מורה למדעים תוביל את הלימודים, תנחה קבוצות קטנות בניסויים מדעים כך שהמדע יהפוך לחלק אינטגרלי מתכנית הליבה בגן.

במרכז האשכול הוקמו 3 חצרות ייחודיות לפעילות מדעית: חצר" סנסורי -מוטורית לשיפור היכולות המוטוריות של הילדים באמצעות מגוון מתקניי גלישה, טיפוס, זחילה וויסות. "חצר קיימות" בה יעסקו הילדים בנושאי איכות סביבה, מחזור, חקלאות אורגנית. "חצר חול" להתנסות בתחומי התכנון והבנייה תוך לימוד נושאים הקשורים לתחום כמו הערכת כמויות, ביצוע מדידות וכדומה. המבואה המרכזית לגן תשמש את הילדים בשעות הבוקר ובשעות אחה"צ תהפוך למרכז הורים וילדיהם. במבואה זו במה מאובזרת במערכות מולטימדיה להתנסות משותפת של הורים וילדים בפעילויות מגוונות בתחומי המדע והטכנולוגיה.
הגנים המדעיים מהווים כאמור את גולת הכותרת של התכנית הייחודית שפיתחה חיפה לקידום לימודי המדע כבר בגיל הגן. בשלב הראשון הופעלה התכנית ב-60 גני חובה. לכל גן נבנתה ערכת למידה ייחודית המותאמת לתכנית. הערכה מאפשרת לילדים לחקור מבנה חומרים שונים ולעסוק בתכנון תוך שימוש בכלי מדידה שהותאמו לגיל הרך.

כדי לטפח לומדים עדכניים אשר יהוו את דור העתיד, עלינו לפתח תשתיות פיזיות המקדמות מיומנויות חשיבה מדעית טכנולוגית. עלינו לעודד ולטפח הון אנושי אשר יעלה את החוסן החברתי והכלכלי של החברה הישראלית. עלינו לפתח ולהעמיק את קשרי המדע והטכנולוגיה של מדינת ישראל בקרב הקהילה הבין לאומית. אחת מהמטרות המרכזיות במערכת החינוך בעיר חיפה היא להפגיש את התלמידים עם העולם הקסום של המדע והטכנולוגיה ולעודד אותם להשתלב בתעשייה ובעולם המחקר והפיתוח בישראל. גני הילדים בעיר, הנם חלק בלתי נפרד מהמערכת החינוכית העירונית המפעילה מגוון של תכניות ומיזמים כאשר אחד מהם מטפח סביבות מדעיות טכנולוגיות וזאת במסגרת תפיסת הרצף בשלבים השונים בחיי הילדים והנוער מגן הילדים ועד לסיום בית הספר התיכון.

1-ZR4_5303 1-ZR4_5313 1-ZR4_5328

תגובות