הישג היסטורי! מסילת הרכבת תשוקע במנהרה לכל אורך רצועת החוף של חיפה

הוועדה לתשתיות לאומיות הודיעה על הכנת תכנית במסגרתה תשוקע מסילת הרכבת במנהרה לכל אורך רצועת החוף של חיפה. ראש העיר יונה יהב: "הישג היסטורי לתושבי העיר ושוחרי איכות הסביבה בסופו יוסר החיץ מחופי העיר"

ראש העיר חיפה יונה יהב הודה לחברי הוועדה שבהחלטתם מקדמים את הסרת החיץ מעל חופי חיפה ומתקנים עוול היסטורי שנעשה עוד בתקופת המנדט הבריטי עם הנחת מסילת הרכבת לאורך חופי חיפה. מדובר בהישג היסטורי לתושבי העיר ושוחרי איכות הסביבה – היום נקבע כי העיר תפתח לחוף הים לכל אורכה החל מרצועת החוף הדרומית דרך חזית הים העירונית בעיר התחתית ועד למרכזית החדשה המוקמת במפרץ חיפה.

הישג סביבתי ונופי מהחשובים ואולי החשוב ביותר שידעה חיפה מאז הקמתה הושג (5.3.18) עם החלטת הועדה לתשתיות לאומיות על קידום התכנית במסגרתה תעבור מסילת הרכבת לאורך כל קו החוף במנהרה

הוועדה הלאומית לתשתיות לאומיות (תת"ל) אימצה את עמדת עיריית חיפה על פיה הכפלת מסילות הרכבת תתבצע במנהרות לכל אורך רצועת החוף של חיפה.

על פי התכנית (תת"ל 65) יוכפל מספר מסילת הרכבת בקטע שבין שפיים למרכזית המפרץ כאשר 2 מסילות ישמשו את רכבת הפרברים ו-2 נוספות מיועדות לרכבות המהירות שיקצרו באופן משמעותי את זמן הנסיעה בין מטרופולין חיפה למרכז הארץ. במקביל תוגדל תדירות הרכבות על מנת לתת מענה לביקושים ההולכים וגדלים לתחבורה ציבורית.

תכנון המסילות בחיפה קיבל תשומת לב נופית ואורבנית מיוחדת במסגרת הסכם שנתחם בין עיריית חיפה למשרד התחבורה לאור העובדה שהמסילה נמצאת בסמיכות לקו המים ומנתקת את העיר מחופיה.

מדובר בשלב נוסף בתכנית לשיקוע וקירוי הרכבת לאחר שבשלב הקודם חתמו משרד האוצר ועיריית חיפה על הסכם מימון לשיקוע וקירוי הקטע המרכזי של המסילה בעיר התחתית במסגרת התכנית להקמת חזית הים העירונית במערב הנמל.

התכנית המקודמת ע"י הועדה לתשתיות לאומיות כוללת שיקוע ומנהור של מסילת הרכבת מלב המפרץ ועד חוף הכרמל.

במסגרת התכנית להכפלת המסילות יוסר החיץ ההיסטורי אותו יצרה מסילת הרכבת דבר שיאפשר לעיר לממש את הפוטנציאל הגלום בעיר תוך חיבורה המלא עם חופיה.

רקע היסטורי:

המנדט הבריטי על ארץ ישראל שהסתיים לפני 70 שנה באקט של הורדת הדגל הבריטי האחרון בנמל חיפה השאיר את העיר מתמודדת עם "מורשת" שהשפיעה יותר מכל על התפתחות העיר והיא מסילת הברזל. 20 ק"מ של מסילות ברזל "קורעות" את חיפה הן בשטח האורבני שלה והן בשטחים הפתוחים בסמוך לקו החוף ולא אפשרו לעיר קשר יבשתי ישיר ורגלי לחוף הים אלא באמצעות מעברים תת – קרקעיים, גשרונים, מעברי מים ומעברים מאולתרים ופיראטיים שגבו גם קורבנות בנפש. מסילת הברזל ש"ניתקה" את חיפה מחוף הים שלה, הייתה פרי התפיסה המנדטורית שראתה בחיפה מרכז אסטרטגי – לוגיסטי שמרכיביו העיקריים הם נמל מים עמוקים, בתי זיקוק לנפט ומסילת ברזל. הבריטים לא נתנו דעתם על ערכי הנוף והטבע של חיפה, איכות החיים של תושביה ועתיד הפיתוח העירוני.

התכנית המקודמת כיום עתידה להוות פתרון לבעיות שעיכבו פיתוח פרויקטים הכרחיים לקידום התיירות והתחבורה של תושבי חיפה והמטרופולין. יתרונות שיקוע מסילת הברזל של חיפה מהוות מהפכה של ממש בעיר המשוועת לקשר עם חוף הים שלה. הפרויקט ישנה את כיוון התפתחותה של חיפה ויאיץ את פיתוחה בתנופה חסרת תקדים.

ראש העיר חיפה יונה יהב הודה לחברי הוועדה שבהחלטתם מקדמים את הסרת החיץ מעל חופי חיפה ומתקנים עוול היסטורי שנעשה עוד בתקופת המנדט הבריטי עם הנחת מסילת הרכבת לאורך חופי חיפה. מדובר בהישג היסטורי לתושבי העיר ושוחרי איכות הסביבה – היום נקבע כי העיר תפתח לחוף הים לכל אורכה החל מרצועת החוף הדרומית דרך חזית הים העירונית בעיר התחתית ועד למרכזית החדשה המוקמת במפרץ חיפה.

תגובות