הכירו את הקריה מדעית-טכנולוגית ראשונה מסוגה בישראל

במרכז המתחם נבנה לפני כשנה מרכז מדעי-טכנולוגי, בשיתוף משרד החינוך, בעלות של 28 מיליון ₪, המשתרע על שטח כולל של כ- 3,000 מ"ר.

יהב: "חיפה מובילה מזה מספר שנים הישגים מרשימים בלימודי המדעים והטכנולוגיה. לפני כשנתיים החלטתי, כי ראוי שבמדינת ישראל תוקם קריה שתהווה מוסד מוביל לפיתוח חדשנות ויצירתיות אקדמית ומעשית. הקריה המדעית-טכנולוגית תפעל תוך שיתופי פעולה מקומיים ובינלאומיים עם מוסדות אקדמיה ומחקר ותעשיות טכנולוגיות מתקדמות מהמובילות בעולם.

"ההבדל בין תיאוריה לפרקטיקה, הוא שבתיאוריה – יודעים הכל אבל שום דבר לא עובד, ובפרקטיקה – הכל עובד אבל לא יודעים למה". על בסיס משפט זה, המיוחס לאלברט איינשטיין, מגדולי המדענים בכל הזמנים, ומתוך כוונה ורצון להכשיר עובדים במקצועות הטכנולוגיים, בהם קיים מחסור במשק, מקימה עיריית חיפה, בקרבת מתחם מת"מ ופארק מדעי החיים, קריה מדעית-טכנולוגית, אשר תכלול מרכז הדרכה עירוני למקצועות הטכנולוגיה, שישמש את תלמידי המגמות הטכנולוגיות בבתי-הספר בחיפה ובסביבה לצורך התנסות מעשית, וכן יהווה מרכז להכשרת מורים למקצועות הטכנולוגיה ולעובדים מקצועיים לענפי התעשיות הטכנולוגיות השונות.
במרכז המתחם נבנה לפני כשנה מרכז מדעי-טכנולוגי, בשיתוף משרד החינוך, בעלות של 28 מיליון ₪, המשתרע על שטח כולל של כ- 3,000 מ"ר. במרכז, אליו מגיעים מידי יום במסגרת שעות הלימודים תלמידי י'-י"ב, הלומדים במגמות טכנולוגיות בבתי הספר התיכוניים ברחבי חיפה והסביבה, הוקמו אמצעי לימוד והמחשה מהמתקדמים והמשוכללים בעולם, הכוללים מעבדות לרובוטיקה ואלקטרוניקה וכן מערכות ייצור ממוחשבות. על פי נתוני משרד החינוך, 45% מתלמידי העיר לומדים במגמות טכנולוגיות. בהמשך, צפוי המרכז להיפתח גם בפני תלמידים מבתי-ספר אחרים בצפון הארץ.
הלמידה במרכז הטכנולוגי מתמקדת בלימוד באמצעות התנסות מעשית וביצירת סקרנות ועניין בקרב התלמידים, לאחר שרכשו את הידע התיאורטי במסגרת השיעורים המתקיימים בבית-הספר. במסגרת פעילותם במרכז לומדים התלמידים להתמודד עם אתגרים טכנולוגיים באמצעות התנסות ביצירה ובהרכבה של תוצרי המחקר שביצעו, תוך שימוש בטכנולוגיות חדישות, חשיפה מעמיקה לתחומי הרובוטיקה והמכונות וכן על-ידי תרגול באמצעות סימולטורים. כך לדוגמא, לומדים התלמידים כיצד פועל רובוט ומתנסים בתכנותו לביצוע פעולות שונות, לומדים כיצד לקרוא נכון תוכניות עבודה שונות ועוד.
הקריה המדעית-טכנולוגית תפעל החל משעות הבוקר ועד לשעות הערב המאוחרות. לאחר שעות הלימודים הפורמאליות, יהווה המרכז המדעי-טכנולוגי מוקד הדרכה והשתלמויות לקהלים נרחבים, החל מסטארט-אפיסטים ופעילים קהילתיים, המעוניינים לרתום את הטכנולוגיה לטובת מיזמים חברתיים, וכן מורים, אנשי תעשיה ומנהלי מפעלים עתירי הידע.

במהלך חודש דצמבר השנה יועתק לקריה גם בית-הספר התיכון המדעי-טכנולוגי "בסמ"ת", המוביל לימודים בשלוש מגמות מרכזיות: מגמת הנדסת אלקטרוניקה, תוך התמחות במערכות מחשבים, מגמת מכונות הכוללת התמחות ברובוטיקה ומגמת מחשבים עם התמחות בהגנת סייבר. בנוסף ללימודי המגמה, ילמדו התלמידים יזמות עסקית. הלימודים בבית הספר בסמ"ת מבוססים על לימוד מתוך סקרנות, יצירת אתגרים ויצירת פתרונות באמצעות כלים חדישים ביותר. כך למשל יתבקשו התלמידים לפתח מקל נחייה לעיוורים המתריע בקול על מכשולים בדרך. פיתוח המוצרים יעשה ע"י קבוצות תלמידים שיורכבו מתלמידי שלושת המגמות הנלמדות בבית-הספר: מחשבים, אלקטרוניקה ומכונאות.
את ההחלטה על הקמת הקריה המדעית טכנולוגית קיבל ראש העיר, יונה יהב, לפני כשנתיים. יהב: "חיפה מובילה מזה מספר שנים הישגים מרשימים בלימודי המדעים והטכנולוגיה. לפני כשנתיים החלטתי, כי ראוי שבמדינת ישראל תוקם קריה שתהווה מוסד מוביל לפיתוח חדשנות ויצירתיות אקדמית ומעשית. הקריה המדעית-טכנולוגית תפעל תוך שיתופי פעולה מקומיים ובינלאומיים עם מוסדות אקדמיה ומחקר ותעשיות טכנולוגיות מתקדמות מהמובילות בעולם. היא תאפשר למדינת ישראל להחיות את החינוך הטכנולוגי ולהביא לצה"ל ולתעשייה הישראלית אנשים מוכשרים ומצוינים, החיוניים כל כך לעתיד המדינה".
מנהל בית הספר בסמ"ת, אבי זיגלר: "שיתוף הפעולה הראשוני בין המגמות השונות יאפשר לתלמידים לפתח מוצרים אמיתיים ולא דוגמאות כפי שמקובל כיום בלימודי טכנולוגיה. בית הספר, שלרשותו יעמוד הציוד הטכנולוגי המתקדם בארץ, יקיים שיתוף פעולה עם חברות היי טק שיאתגרו את התלמידים בבעיות טכנולוגיות איתן הם מתמודדים לבניית מוצרים ומתקנים. במקביל יתבקשו התלמידים להעלות רעיונות לבניית מוצרים החסרים בשוק ולבנות אבי-טיפוס שיוצעו בהמשך לפיתוח סופי בחברות ההיי-טק. לצורך כך ייפתח בבית-הספר מפעל היי-טק קטן המצויד בכל הציוד הנדרש למעבדות מחק ופיתוח. מבחינתי, המעבר למרכז הטכנולוגי הוא הגשמת חלום, שיאפשר לנו לעבוד עם התלמידים באופן בו מתנהלים החיים האמיתיים של מהנדסים בחברות ההיי-טק המובילות בישראל".

תגובות