עיריית חיפה משיקה את מיזם הרכב השיתופי החשמלי הראשון מסוגו בישראל!

עיריית חיפה באמצעות חברת CAR2GO תפעיל לנוחיות הקהל הרחב החל מה- 15 בנובמבר 100 רכבים חשמליים מסוג רנו זואי.
הפרויקט נערך בהובלת עיריית חיפה ואיגוד ערים חיפה ובמימון קק"ל והמשרד להגנת הסביבה ואיגוד ערים חיפה. שלב ההרצה יחל באמצע אוקטובר – ההרשמה פתוחה לנסיינים שייהנו מהשירות ללא תמורה באתר.

יונה יהב: " חיפה עוברת מהפכה סביבתית. סגרנו את מיכל האמוניה, ואנחנו נלחמים בנחישות וללא פשרות בהפחתת כל שאר המזהמים במפרץ חיפה. בו זמנית, אנחנו מובילים פרויקטים סביבתיים ובהם הרכב השיתופי החשמלי שיוביל להפחתת זיהום האוויר בעיר ולהורדת מספר הרכבים הפרטיים מהכבישים. הפרויקט יסייע במיוחד למי שאין באפשרותו להחזיק כלכלית רכב פרטי ומהווה חלק מהוזלת עלויות המחיה לזוגות צעירים סטודנטים וכל תושב ותושבת בעיר. אני מברך את קק"ל והמשרד להגנת הסביבה על חלקם במימון פרויקט חשוב וחלוצי זה."

בשבועות הקרובים יוסבו כ- 300 חניות ברחבי העיר ויוצבו עמדות טעינה, לטובת המיזם. היקף הפרויקט נאמד בלמעלה מ-20 מיליון ₪.
השר להגנת הסביבה זאב אלקין, ראש עיריית חיפה יונה יהב, יו"ר קלל דני עטר ומנכ"ל חברת CAR2GO גיל לייזר הכריזו היום על יציאתו לדרך של מיזם הרכב השיתופי החשמלי הראשון מסוגו בארץ.

כ-100 כלי רכב חשמליים מסוג רנו זואי יחלו לפעול במסגרת פרויקט תחבורה שיתופית שיחל לפעול בחודש אוקטובר בחיפה. במסגרת שלב ההרצה שימשך עד חודש נובמבר, יצורפו כ- 1,000 מנויים, שיהוו חלוצי המיזם, לתקופת ניסיון ללא תשלום על דמי מנוי ודמי הרשמה. זאת, על מנת לבחון את הפרויקט על כל היבטיו ומרכיביו ולדייק אותו באופן אולטימטיבי בהתאם לצרכי המשתמשים. ההרשמה למיזם כנסיינים תחל החל מהיום באמצעות הרשמה באתר: http://lp.car2go.co.il/electric-haifa
מערכים דומים בעולם מדווחים כי כל רכב במערך שיתוף כלי הרכב מביא להורדת 4-14 רכבים פרטים מהכביש. המיזם עתיד להתרחב לאזור הקריות ובכך להפוך לפרויקט בעל השפעה על כל המטרופולין.

בפרויקט הושקעו למעלה מ 20 מיליון ש"ח והינו ממומן ע"י קק"ל, המשרד להגנת הסביבה, עיריית חיפה וחברת CAR2GO.
יונה יהב ראש עיריית חיפה ציין כי, " חיפה עוברת מהפכה סביבתית. סגרנו את מיכל האמוניה, ואנחנו נלחמים בנחישות וללא פשרות בהפחתת כל שאר המזהמים במפרץ חיפה. בו זמנית, אנחנו מובילים פרויקטים סביבתיים ובהם הרכב השיתופי החשמלי שיוביל להפחתת זיהום האוויר בעיר ולהורדת מספר הרכבים הפרטיים מהכבישים. הפרויקט יסייע במיוחד למי שאין באפשרותו להחזיק כלכלית רכב פרטי ומהווה חלק מהוזלת עלויות המחיה לזוגות צעירים סטודנטים וכל תושב ותושבת בעיר. אני מברך את קק"ל והמשרד להגנת הסביבה על חלקם במימון פרויקט חשוב וחלוצי זה.
בשלב הראשון ישולבו בפרויקט 40 רכבים ועם יציאתו של הפרויקט לקהל הרחב, צי הרכב יעמוד על כ- 100 רכבים. הרכב הנבחר לפרויקט , רנו זואי הדור החדש של הרכבים החשמליים אשר מעניק אורך חיי סוללה של קרוב ל 150 ק"מ נסיעה בין טעינה לטעינה. הרכב הינו בעל 5 מקומות ישיבה עם מרווח פנימי רכב.

במסגרת הקמת הפרויקט המורכב, במהלך השבועות הקרובים יוסבו בהדרגה כ-300 מקומות חנייה בשכונות מגורים ובמקומות מרכזים בעיר כגון, תחנות רכבת ומרכזי בילוי ותעסוקה. מעבר לסימון המיוחד על המדרכה יהיה תמרור המציין כי החניה הינה עבור רכבי המיזם בלבד. בנוסף, יוצבו 30 עמדות טעינה באתרים מרכזיים.

יחס חניות לרכבים

על מנת שהמיזם יהיה אפקטיבי, יחס החניות בהשוואה לרכבים הינו 1 ל 3, זאת כדי לאפשר תנועה של רכבים מנקודה A לנקודה B בצורה יעילה. רכבים אלו יהיו בשימוש על יד מספר רב של אנשים ביום אשר לעיתים ירצו להגיע לאותו מקום בטווח זמן קרוב ולכן מקובל בכל מיזם של רכבים מסוג זה להסב מספר חניות של לפחות 1 ל 3.
מיקומי החניות נבחרו בקפידה על ידי צוות מומחים מאגפים שונים בעירייה תוך התחשבות במקומות המגורים של התושבים. מיקום החניות הן לרוב במקומות שבהן יש גישה לחניה מבחינה גיאוגרפית והליכה אליה מכל קצוות השכונה היא נוחה. לרוב נבחרו מקומות בשטחים ציבורים בקרבת פארקים ציבוריים ומקומות בהם יש היצע רב של חניה.
כמו כן, בנוסף למקומות החנייה הייעודים של הפרויקט, בכפוף לחוק עירוני שמאפשר חניה חינם למשך שעתיים לרכבים היברידיים וחשמליים בעיר, העירייה תדאג לספק אישור מיוחד שכל רכבי השירות יוכלו להחנות בכחול-לבן למשך שעתיים ללא עלות.

אז למי מיועד השירות?

פרויקט הרכב החשמלי השיתופי, מיועד בעיקר לנסיעות קצרות ובינוניות בתוך העיר למשל, לתושבים ללא רכב פרטי או שמתניידים בקטנוע וזקוקים לרכב מעת לעת, אזרחים המגיעים בתחבורה ציבורית לעיר ומעוניינים להתנייד בתוכה, סטודנטים ועוד. אחד היתרונות הבולטים במודל שהתשלום הינו לזמן הנסיעה בלבד ואין צורך להתחייב לפרק זמן ממושך.

איך זה עובד?

הרכבים השיתופיים פזורים בעמדות חניה ייעודיות ברחבי העיר. תושבי העיר נרשמים לשירות באתר אינטרנט ייעודי באופן חד פעמי ומקבלים כרטיס חכם אישי ותדרוך לגבי השימוש בשירות.
בסיום ההרשמה המשתמש יכול לבצע הזמנה לכל אחת מהמכוניות המפוזרות ברחבי העיר, באמצעות, אפליקציה ייעודית או דרך המוקד הטלפוני, 24/7. ההזמנה של הרכב מתבצעת כאמור כ- 15 דקות לפני הנסיעה או באופן מיידי.
לאחר ביצוע ההזמנה, התושב מגיע אל הרכב שחונה בחנייה ייעודית, מצמיד את הכרטיס החכם על השמשה, או פותח באמצעות המכשיר הנייד את הרכב, מבצע בדיקה שהרכב תקין, מתניע ונוסע. בתום השימוש, משיב המשתמש את הרכב לכל חנייה ייעודית לרכב זה ברחבי העיר.
בתום השימוש המשתמש לוחץ על כפתור סיום הזמנה והמערכת מבצעת חיוב אוטומטי של כרטיס האשראי של המשתמש, בהתאם לכמות הדקות שבוצעו.

איך ניתן לבצע הזמנה של רכב?

באמצעות אפליקציה סלולרית: למשתמשים תינתן האפשרות לבצע הזמנה ולעקוב אחר השימוש בשירות. הזמנה מראש ל- 15 דקות. האפליקציה הסלולרית תאפשר באופן ידידותי יישומים נוספים כגון, קבלת הכוונה אל מיקום הרכב הנבחר, מיון כלי הרכב הקרובים לפי מרחק, הכוונה ברגל אל הרכב המוזמן, פתיחת ונעילה של הרכב ועוד.
באמצעות מוקד טלפוני שיפעל 24/7 כל ימות השנה (למעט יום כיפור) עם שירות הלקוחות הטלפוני. תפקידו לתת מענה לתקלות ואת האפשרות לביצוע הזמנות/ הארכה/ ביטול הזמנות בכל רגע נתון.

על המערכת הטכנולוגית החדשנית

חברת CAR2GO מפעילה תחתיה חברה טכנולוגית אשר פיתחה את מערכת ניהול האופרציות של שיתוף רכבים המתקדמת ביותר בעולם. מערכת זו מאפשרת ניהול יעיל של מערך הלקוחות של המערך, צי הרכבים, עמדות הטעינה ומערכות חיוב הלקוחות. בזכות מערכת זו ממשק המשתמש ללקוחות השירות ידידותי מאוד. באמצעות הפלטפורמה הטכנולוגית שהחברה פיתחה, החברה יכולה להפיק דו"חות על דפוסי שימוש הלקוחות , דבר המאפשר לה להסיק מסקנות שיעזרו ליעל את השירות עוד יותר

כמה זה יעלה?

התמחור שנקבע לשירות הוא בין עלות נסיעה באוטובוס לבין עלות לנסיעה במונית ויעמוד של 1.5 ₪ לדקה, מהווה 35%-50% פחות מנסיעה במונית.

גיל לייזר מנכ"ל חברת CAR2GO מקבוצת שגריר ציין כי, "אנו בעיצומה של מהפכה תחבורתית שצפויה לצמצם באופן משמעותי את בעיות החניה וזיהום האוויר בעיר. במיזם החדשני, הושקעו מאות שעות מחקר ופיתוח על מנת לייצר חווית משתמש אולטימטיבית, יעילה ופשוטה, אשר תהווה תחליף נוח וחסכוני לנסיעה ברכב פרטי ולנסיעה במונית. מדובר במהפכה תפיסתית שתייתר בעתיד את הצורך ברכב הפרטי ותחסוך עלויות שימוש רבות. מיזם שיתוף רכבים כבר אומץ בעולם והצליח לייצר שינוי מהותי. מעל ל-5 מיליון משתמשים כבר בשירות ברחבי העולם. מיזם אוטוליב הצרפתי הצליח להוריד ב-20% את ההחזקה ברכב הפרטי וב-30% את האחזקה של רכב שני למשפחה. התוצאות מדברות בעד עצמן, פחות זיהום אוויר, פחות בעיות חניה וחיסכון משמעותי בכסף".

תגובות