100,000 אלף נסיעות ביום ומעל ל – 600,000 אלף ש״ח הכנסות מדי יום!!!

ראש עיריית חיפה יונה יהב חשף היום בוועדת ביקורת המדינה נתון המדהים:

״100,000 אלף נסיעות ביום ומעל ל – 600,000 אלף ש״ח הכנסות מדי יום!!!״

על הרכבת הקלה בת״א אמר יהב: "לא מצליחים לתאם שם כלום. הרכבת הקלה לא קמה ולא תקום. אנחנו בחיפה הקמנו בשנים ספורות את מה שבמרכז לא מצליחים לעשות כבר עשרות שנים"

וועדת ביקורת המדינה בראשות חה"כ אמנון כהן דנה היום [ב'] בדו״ח מבקר המדינה ופרויקט המטרונית. בדיון חשף יונה יהב, ראש עיריית חיפה, נתון מדהים על פיו לאחר חודשי הרצת המטרונית נוסעים בה כיום כ- 100 אלף איש והיא מכניסה סכום מדהים של כ – 600,000 ש״ח ביום!!!!. נתונים אלה הם ההוכחה אמר יהב לצדקת הפרויקט הגדול מסוגו בתולדות מדינת ישראל .
photo (7)
יהב התייחס בדבריו למנהלי חברת חשמל ואמר: "11 שנים אני ראש עיר ומעולם לא הצלחתי לתאם איתם משהו כמו שצריך. בניתי מנהרת תשתיות במאות מיליוני שקלים כל התשתיות הורדו אליה ורק חברת חשמל לא נמצאת שם עד היום. זו גם הסיבה אמר יהב שהרכבת הקלה לא קמה בתל אביב ולא תקום. מבזבזים מיליארדים, יושבים שנים ולא מצליחים לתאם בין מעבר חצייה למדרכה, בין פקיד לפקיד, בין ראש עיר לראש עיר. אני בחיפה אמר יהב הצלחתי לבצע יחד עם משרד התחבורה וראשי הערים המקבילות אליי בשנים מעטות מה שבמרכז לא מצליחים לעשות כבר עשרות שנים״.

בהתייחסו לדו"ח המבקר אמר יהב: ״לא אאפשר להגיד שהיו חריגות. המדינה הפכה את המטרונית מפרויקט חיפאי לפרויקט צפוני ובהתאם לכך הגדיל משרד התחבורה את התקציב – לא הייתה חריגה ולו גם של שקל אחד.

המטרונית הינה פרויקט תשתיות, הנדסיות וטכנולוגיות, חריג ומורכב, הן בהיקפו והן במורכבותו. מדובר בפרויקט ראשון מסוגו בארץ – אשר תכנונו וביצועו השתרעו על פני תקופה של כשבע (7) שנים. מעולם לא בוצע פרויקט בסדר גודל כזה על ידי רשות או גוף ציבורי והוא אינו קיים בקונפיגורציה זו במקום אחר בעולם, כך שרק טבעי הוא שמהותו התגבשה תוך כדי בנייתו.

הגורם המתכלל והמממן של פרויקט המטרונית היא מדינת ישראל, באמצעות משרד התחבורה. אלו הטילו על חברת יפה נוף, לבצע כחברה עירונית את הפרויקט על פי החלטות והנחיות שחלקן הארי התקבל תוך כדי ביצוע הפרויקט, לרבות החלטה על ביצוע כפרויקט BRT (מטרונית) במקום התכנון המקורי לביצוע פרויקט LRT (רכבת קלה) – כך גם התקבלה תוך ביצוע ההחלטה על הרחבת הפרויקט מעבר לתחומי העיר חיפה לכלל המטרופולין.

משרד התחבורה עודכן בזמן אמת לאורך כל שלבי התכנון והביצוע בהתקדמות, בשינויים ובעלויות ביצוע הפרויקט. יפה נוף קיבלה אישור תקציבי ממשרד התחבורה לכל פעולה חריגה שלא נכללה באומדן המקורי ובמקרים מסוימים משרד התחבורה היה אף צד למו"מ שהתנהל בין יפה נוף לבין הגורם בגינו נדרשה הוצאה זו (למשל – הרשויות המקומיות).

יפה נוף, כחברה בעלת אוריינטציה ביצועית, התגייסה במלואה על כלל יכולותיה למשימה הלאומית שהוטלה עליה על ידי משרד התחבורה, מתוך הכרה בחשיבותו הרבה של הפרויקט ואמונה כי בכוחה לקדם ולבצע פרויקט מורכב שכזה. ניתן לומר היום בבירור, כי "מגה פרויקט" שכזה, שבמקומות אחרים בישראל נותר על הנייר, קרם עור וגידים במטרופולין חיפה והפך מחזון תיאורטי למציאות קיימת, אשר שינתה מהקצה אל הקצה בפרק זמן קצר את מציאות חייהם של מאות אלפי תושבי חיפה והמטרופולין, אלה חיים כיום במציאות תחבורתית שונה מן היסוד, של הסעת המונים מתקדמת ומשוכללת ותחבורה ציבורית זמינה, יעילה ואמינה, בסטנדרטים המקובלים במדינות המערביות המתקדמות ביותר״.

תגובות