הכירו את שיטת התגים של גורדון

האקדמית לחינוך גורדון משיקה לראשונה בשנת הלימודים תש"ף שיטת הערכה מהפכנית: הערכה משלימה.

שיטת התגים

שיטת הערכה זו תאפשר נראות של מיומנויות וכישורים שאינם מקבלים כל התייחסות בגיליון הציונים המסורתי.
ד"ר ליאורה נוטוב: המיומנויות המכונות "רכות" בתחום האינטליגנציה הרגשית, הן דרישת בסיס בעולם התעסוקה הנוכחי. הערכה מסוג זה תסייע לסטודנטים לשקף את יכולותיהם הייחודיות למעסיקים פוטנציאליים

ד"ר ליאורה נוטוב, מרצה באקדמית גורדון: "כיום בסיום הלימודים סטודנטים מקבלים גיליון ציונים המצביע על יכולות קוגניטיביות בלבד אך אינו מספק מידע על מיומנויות וכישורים אישיים כמו למשל עבודת צוות או רגישות בינאישית, הנדרשים מאוד במקצוע החינוך. לכן השקנו את התגים האלקטרוניים הפתוחים המספקים הערכה משלימה של היכולות האישיות הללו. אנו מקווים שבדרך זו נעודד את הסטודנטים להשקיע בפיתוחן. כמו כן אנו רואים בכך גם כלי משמעותי עבור מנהלי בתי ספר לבחינת מועמדים לקבלה להוראה".

לראשונה בישראל משיקה האקדמית גורדון שיטת הערכה חדשה שתשלים את ההערכה המסורתית של הסטודנטים ע"י ציונים בסוף כל סמסטר. בשיטה החדשה משתמשים ב"תגים אלקטרוניים פתוחים" המספקים הערכה משלימה של מיומנויות אישיות ובינאישיות של הסטודנטים. במסגרת השיטה, אשר תחל כפיילוט ראשוני בשנת הלימודים האקדמית הנוכחית תש"ף, יעניקו המרצים תגי הערכה על 7 מיומנויות וכישורים של סטודנטים כמו חשיבה ביקורתית, למידה עצמית, מנהיגות, סקרנות ועניין בלמידה, עבודת צוות, פתרון בעיות ורגישות בין אישית.

סקרים שנערכים בעולם אינם מבטלים את חשיבות התארים האקדמיים בעתיד הקרוב, אך הם מצביעים על הצורך לספק מידע עשיר יותר על הבוגרים. בעולם האקדמי ובמוסדות כמו נאס"א או גוגל, מקובל היום לציין את ההתפתחות המקצועית שנעשית לאורך השנים באמצעות תגים אלקטרוניים פתוחים. כל מוסד מגדיר אותם בהתאם לצרכיו. מומחים רבים צופים שהשימוש בהם יתפתח במהירות.

ד"ר ליאורה נוטוב, מרצה באקדמית גורדון: "כיום בסיום הלימודים סטודנטים מקבלים גיליון ציונים המצביע על יכולות קוגניטיביות בלבד אך אינו מספק מידע על מיומנויות וכישורים אישיים כמו למשל עבודת צוות או רגישות בינאישית, הנדרשים מאוד במקצוע החינוך. לכן השקנו את התגים האלקטרוניים הפתוחים המספקים הערכה משלימה של היכולות האישיות הללו. אנו מקווים שבדרך זו נעודד את הסטודנטים להשקיע בפיתוחן. כמו כן אנו רואים בכך גם כלי משמעותי עבור מנהלי בתי ספר לבחינת מועמדים לקבלה להוראה".

איך תתבצע ההערכה?

בשלב הפיילוט כל מרצה יבחן אילו מיומנויות וכישורים הוא מצפה שסטודנטים יפגינו בקורס שלו ויידע על כך את הסטודנטים, גם בסילבוס של הקורס וגם במפגש הראשון. בסיום הקורס המרצה יוכל להעניק המלצה לסטודנט על מיומנויות וכישורים שנצפו במהלך הקורס, בנוסף לציון. במידה ושלושה מרצים שונים ימליצו על סטודנט לקבל את אותו התג, יונפק התג והסטודנט יוכל לצרפו ל"תרמיל הדיגיטלי" שלו ולאחר מכן להציגם בקורות החיים, באתר האישי וברשתות חברתיות. התגים משקפים לעולם את המיומנויות והכישורים של הסטודנט, ואינם ניתנים לזיוף – בכל תג מוטבעים השם, קריטריונים לקבלת התג, שם המוסד שהנפיק את התג והתאריך.

7 הכישורים והמיומנויות של תגים פתוחים

> חשיבה ביקורתית –יכולת הסטודנט לבחון תופעות, רעיונות, דעות ולהבחין בין דעות לבין עובדות, לבסס קריטריונים רציונליים כדי להעדיף באורח מושכל רעיונות ודעות מסוימים על פני אחרים, נכונות להטיל ספק במוסכמות.

> עבודת צוות – יכולת ונכונות הסטודנט להשקיע מאמץ במשימות המשותפות, על אופן הפעולה שלו/ה עם אנשים אחרים בצוות, איכות התרומות לפעולת הצוות וטיב התקשורת עם יתר חברי הצוות.

> רגישות בין-אישית – כישורים אישיים, כמו: נעימות; כבוד לזולת; אמפתיה לצרכי האחר; סיוע לזולת; יכולת להקשיב ולקבל משוב; גילוי גמישות ועדינות בשיח; קריאה, פענוח והתנהגות בהתאם לקודים אתיים מקצועיים. כאשר כל אלה באים לביטוי בהתנהגותו כלפי עמיתיו ללמידה, כלפי הסגל האקדמי והאדמיניסטרטיבי והסביבה.

> סקרנות ועניין בלמידה – תפיסת תהליך הלימוד של הסטודנט/ית כמטרה בפני עצמה ולא כאמצעי להשגת מטרה אחרת.

> למידה עצמאית – יכולת להוביל את תהליך הלמידה באופן עצמאי ופעיל לאורך זמן; לנתח את צרכיו, להעריך את המשאבים העומדים לרשותו, לתכנן ולהעריך את תהליך הלמידה והתוצרים, על סמך משוב מאחרים ומשוב עצמי.

> מנהיגות –השפעה על אחרים על מנת להשיג מטרה משותפת, וביטוי מעשי והתנהגותי של הערכים לפיהם הוא מצפה מהאחרים לפעול.

> פתרון בעיות – המידה בה סטודנט/ית יכול/ה לזהות ולהגדיר בעיה קונספטואלית, לנתח את מרכיביה ולאורם לחשוב על דרכים אפשריות לפתרונה.

אודות האקדמית גורדון

האקדמית גורדון היא מכללה מובילה ללימודי חינוך והוראה. היא נוסדה בשנת 1953 ומאז חרטה על דגלה את קידום המצוינות בחינוך. כיום לומדים באקדמית גורדון כ-5,000 סטודנטים במסלולים שונים של לימודי תואר ראשון, תואר שני, מכינה, תוכניות הסבת אקדמאים ולימודי המשך. כחלק מהרצון לעדכן בזמן אמת את השינויים המהירים המתחוללים בעולם, המכללה מכשירה את כלל הסטודנטים במיומנויות הנדרשות במאה ה-21 ומקיימת עשרות קורסים המשלבים טכנולוגיות חדשניות במרחבי למידה חדשניים. המכללה מקיימת שיתופי פעולה בינלאומיים במסגרתם מתקיימים חילופי מרצים וסטודנטים וידע עדכני.

תגובות