מדעי האושר- תכנית לימודים חדשה בעירוני ג'

תכנית לימודים חדשה החלה לפעול בבית ספר עירוני ג'. במסגרת התכנית לומדים התלמידים על המדע שמאחורי האושר ונחשפים לאנשים מעוררי השראה אשר הצליחו להתמודד עם אתגרים קשים בזכות תפיסת עולם אופטימית

יהושע בן איתמר, מנהל עירוני ג': "תכנית האושר שבית ספר עירוני ג' מוביל השנה הינה המשך של מהלכים שנעשו בשנים האחרונות כדי לקדם טיפוח אישי של תלמידים. ובכלל זה, הגדלת מספר המחנכים בכיתה, מינוי מורים מקצועיים כחונכים בכיתות י', ומודל "מחוברים" בכיתות ח'. כמו-כן המורים החלו לפני כשנתיים לעסוק בסוגיות של ניהול חיי רגש מתוך ליבת הלימודים, ולא רק בשיעורי חינוך. תכנית לימודי האושר מביעה את תפיסתנו כי אנו רואים בתלמיד אדם שלם ולא רק תלמיד. החלומות של כל תלמיד יקבעו במידה רבה את אופן התמודדותו, וכדי להצליח צריך לחלום "גבוה". זוהי דרך משמעותית יותר להקנות חוסן, ובעקיפין תסייע גם להתמודדות עם האתגרים שצופן גיל ההתבגרות".

תכנית לימודים ייחודית החלה לפעול בחטיבת הביניים ובתיכון עירוני ג'. התכנית, אשר עוסקת בנושאים של אושר, משמעות, חלומות ותפיסת הווה ועתיד, משולבת בתכנית החינוכית החל מכיתות ז' ועד כיתות י"ב.

תלמידי חטיבת הביניים עוסקים באספקטים הביולוגיים והכלכליים של האושר, וכן בהקשר של תיקון עולם בתרבות ישראל. בשיעורי החינוך בשתי החטיבות מתקיים דיון מעמיק על משמעות בחיים, החלומות של התלמידים לגבי עתידם, מה יסב להם אושר בחיים, וכיצד חלומות אלה מתקשרים לעשייה שלהם בהווה.

הנוסחה העומדת בבסיס התכנית היא כי הנאה ומשמעות בחיים הם היוצרים את תחושת האושר. כאשר ההנאה היא קצרת טווח, היא אינה מהווה אפקט משמעותי לחיים מאושרים, כי היא גוררת רצון לעוד הנאה מידית, וכך נוצר מעגל של תסכול. לעומת זאת חיפוש אחר משמעות בחיים מקנה אושר ארוך טווח.

בנוסף לשיעורים, נפגשים התלמידים עם דמויות מעוררות השראה, אשר תפיסת עולמם האופטימית סייעה להם בהתמודדויות שונות בחיים. כך, נפגשו התלמידים עם עדי אלמלם שסיפרה באופן מרגש ביותר על סבתה פרניה, ניצולת שואה ששיקמה את חייה בעזרת ראיית החיים האופטימית שלה, ועם השחקן דין מירשניקוב שסיפר על הקשיים שעבר כילד עולה מאוקראינה, על קשיי ההסתגלות והזהות ועל פציעתו בצבא.

יהושע בן איתמר, מנהל עירוני ג': "תכנית האושר שבית ספר עירוני ג' מוביל השנה הינה המשך של מהלכים שנעשו בשנים האחרונות כדי לקדם טיפוח אישי של תלמידים. ובכלל זה, הגדלת מספר המחנכים בכיתה, מינוי מורים מקצועיים כחונכים בכיתות י', ומודל "מחוברים" בכיתות ח'. כמו-כן המורים החלו לפני כשנתיים לעסוק בסוגיות של ניהול חיי רגש מתוך ליבת הלימודים, ולא רק בשיעורי חינוך. תכנית לימודי האושר מביעה את תפיסתנו כי אנו רואים בתלמיד אדם שלם ולא רק תלמיד. החלומות של כל תלמיד יקבעו במידה רבה את אופן התמודדותו, וכדי להצליח צריך לחלום "גבוה". זוהי דרך משמעותית יותר להקנות חוסן, ובעקיפין תסייע גם להתמודדות עם האתגרים שצופן גיל ההתבגרות".

תגובות