מסילת הרכבת תשוקע! חיפה נפתחת אל הים

עוד שלב בדרך להיסטוריה: הולנת״ע אישרה את חזית הים העירונית, שיקוע הרכבת והוספת אלפי יח' דיור בחיפה

תכנית המתאר הארצית לחזית הים העירונית בשלבי אישור אחרונים 

הועדה לעניינים עקרוניים [הוולנת"ע] החליטה היום  [ג'] לאמץ את תכנית המתאר הארצית לפיתוח חזית ים עירונית בחיפה תמ"א 13 א'/3 ולהמליץ על אישורה בפני הוועדה הארצית לתכנון ובנייה. עוד החליטה הוועדה לאמץ את בקשת העירייה להוספת הוראות מפורטות לתכנית הארצית בדבר שיקוע הרכבת ותוספת יחידות דיור במסגרת התכנית. התכנית כרגע אושרה להפקדה חוזרת הכוללת את האישורים ההיסטוריים של שיקוע הרכבת והוספת אלפי יחידות דיור על בסיס אישור תכנית חזית הים העירונית.

הוועדה אישרה את התכנית לאחר שקבילה את המלצות החוקרת אדריכלית רננה ירדני גולן, אשר מונתה ע"י משרד הפנים לדון בהתנגדויות לתכנית. על פי החלטת הוועדה תוחזר עתה התכנית להפקדה לצורך הטמעת ההוראות המפורטות אותן ביקשה כאמור העירייה בדבר שיקוע הרכבת והוספת יחידות דיור.

ראש העיר יונה יהב, אשר ייצג את העירייה בדיון יחד עם מהנדס העיר אריאל ווטרמן, הביע סיפוק מההחלטה המהווה ישורת אחרונה לקראת אישורה הסופי של התכנית ע"י הוועדה הארצית לתכנון ובנייה וממשלת ישראל.

בפרויקט שמבצעת רשות מקרקעי ישראל, בשיתוף משרד הבינוי והשיכון, עיריית חיפה ומשרד האוצר יקודם שיקוע הרכבת בחיפה:
שלב א' – שיקוע הרכבת לאורך העיר התחתית בקטע שבין המושבה הגרמנית ועד לאזור בית המכס
שלב ב' – פתיחת החזית הימית בכל העיר התחתית – חיפה כברצלונה
שלב ג' – שינוי תוואי המסילות בין המושבה הגרמנית לחוף הכרמל. העברתם למנהרה דרך ההר וביטול המסילות הקיימות באזור פארק הכט, פארק שקמונה ושכונת בת גלים
שלב ד' – פיתוח תכנית ל-7,200 יחידות דיור חדשות לאורך החוף של חיפה

עלות שלב א' בפרויקט מוערכת במיליארד שקל. כאשר עיקר המימון יגיע מההכנסות מתוספת הבינוי שיאפשר הפרויקט.
טקס חתימה על הפרויקט צפוי באמצע דצמבר בהשתתפות שר האוצר יאיר לפיד, שר הבינוי והשיכון אורי אריאל, מנכ"ל רשות מקרקעי ישראל בנצי ליברמן וראש עיריית חיפה יונה יהב.

ב1

ג1

ד1

זאת תכנית שנשמרה בסוד חודשים ארוכים ואף באה לכדי חתימה אך נגנזה ונדחתה שוב, אך כעת, כפי שחושפים שני בכירים ברמ"י ובמשרד האוצר (עדיאל שומרון ראש החטיבה העסקית ברשות מקרקעי ישראל וערן ניצן, סגן הממונה על תקציבים בנושא נדל"ן ופנים באוצר) בכנס הנדל"ן של מרכז הבנייה באילת בפאנל "הסדרי מקרקעין לפיתוח עירוני בוועידת הנדל"ן לפיתוח מוניציפלי"), הסכם היסטורי בין הבינוי ורמ"י, האוצר ועיריית חיפה עומד להיחתם סופית באמצע דצמבר.

עכשיו ניתן להגיד, כך חיפה תשנה את פניה,

 שר הבינוי והשיכון אורי אריאל, ביחד עם שר האוצר יאיר לפיד, בנצי ליברמן ראש רמ"י וראש עיריית חיפה יונה יהב, יביאו סוף כל סוף בשבועות הקרובים תכנית ל-7,200 יחידות דיור חדשות לאורך החוף של חיפה בזכות שיקוע תחנות ומסילת רכבת ישראל בעיר, במסגרת פרויקט "חזית הים". חתימת ההסכם ההיסטורי תביא לסוף סאגת השיקוע, דבר שכל כך בער בעצמות החיפאים במשך כל כך הרבה שנים.

בפרויקט יקודם שיקוע הרכבת לאורך הים, כאשר בשלב ראשון ישוקע הקטע שבין המושבה הגרמנית דרך תחנת חיפה מרכז ועד לאזור בית המכס.

התכנית תאפשר הוספת 7,200 יחידות דיור חדשות באזור מתפתח בעל פוטנציאל רב במרכז העיר חיפה ובקרבה לים. המתחמים שיתפנו בזכות מקטע השיקוע הראשון כוללים כ-800 יחידות דיור ועוד כ-113,000 מ"ר של שטח מסחרי.

שטחים אלו ששיווקם יתאפשר בזכות השיקוע כוללים בנייה של כ-43,000 מ"ר של שטח מסחרי באזור בית המכס, 200 יחידות דיור בקמפוס הנמל, 100 דירות באזור רחוב אל עתיקה ו-500 יחידות דיור בחזית הים העירונית (אזור דרך העצמאות) לצד 70,000 מ"ר של שטחי מסחר.

בשלבים הבאים של התכנית ישווקו בזכות התכנית החדשה כ-4,400 יחידות דיור נוספות במבואה הדרומית, 300 יחידות דיור באזור תחנת בת גלים, כ-1,200 יחידות דיור באזור בה"ד חיל הים, 500 יחידות דיור באזור סטלה מאריס.

עלות הפרויקט מוערכת במיליארד שקל. נבחנו מספר אפשרויות למימון פרויקט השיקוע, כאשר עיקר המימון יגיע מההכנסות מתוספת הבינוי שיאפשר הפרויקט.

שר הבינוי והשיכון אורי אריאל, השר לפיד, בנצי ליברמן וראש עיריית חיפה יונה יהב קיימו אינספור סיורים ופגישות חשאיות בחודשים האחרונים על מנת לקדם את הנושא. התכנית הסודית יצאה לאור כאשר שני בכירים הקשורים לנושא, עדיאל שומרון, ראש החטיבה העסקית ברשות מקרקעי ישראל וערן ניצן, סגן הממונה על התקציבים בנושאי נדל"ן ופנים במשרד האוצר, חשפו את היישורת האחרונה של ההסכם המשולש ההיסטורי ואמרו שהחתימה הסופית אמורה להיחתם במהלך דצמבר, בכנס הנדל"ן של מרכז הבניה באילת בפאנל "הסדרי מקרקעין לפיתוח עירוני בוועידת הנדל"ן לפיתוח מוניציפלי".

השניים שיבחו מעל הבמה את יהב על יעילות העירייה בתחומי התכנון ומתן היתרי בנייה ואמרו שהשר אריאל החליט לקדם יחד עם ראש העיר יהב להמשיך ולקדם תכניות בינוי בחיפה בזוכת פוטנציאל הביקושים לדירות בעיר ולטובת הגדלת היצע הקרקעות למגורים. לצד תכניות הבינוי החדשות, ניתן להזכיר גם את תכניות בינוי-פינוי-בינוי גדולות ביזמת משרד הבינוי והשיכון באזור קריית אליעזר.

כמו שנאמר, טקס חתימה על הפרויקט צפוי באמצע דצמבר בהשתתפות שר האוצר יאיר לפיד, שר הבינוי והשיכון אורי אריאל, מנכ"ל רשות מקרקעי ישראל בנצי ליברמן וראש עיריית חיפה יונה יהב.

וכך תיראה החזית הים העירונית שיוצאת לדרך:

אז מה ההבדל ביניהן בעצם בין הערים? אותו מזג אוויר, אותו ים ואותו הר משתפל ברקע העיר המגיע כמעט עד לקו המים. אז נכון ש"שדרות לה רמבלה" מצלצל טוב יותר מרחוב "הנמל" או "העצמאות" ונכון שאזור החוף בחיפה זוהר פחות נכון לעכשיו ממקבילתו הקטלונית, אך בתוך זמן לא רב אנו מבטיחים להפוך את היוצרות ולהעניק למבקרים בעיר את "החוויה הברצלונית".

התוכנית תהפוך את החלק המערבי של נמל חיפה למתחם תיירות ובילוי – במקביל להמשך תפקודו כנמל נוסעים, והיא תכלול פיתוח שטחי ציבור, טיילת חוף, שיקום מבנים וחיזוק המסחר, התיירות, הבילוי והתרבות. מטרת התוכנית היא לאפשר פיתוח חזית ים עירונית ראשית לעיר חיפה, אשר תהווה מוקד לפעילויות עירוניות דוגמת תיירות, בילוי, מסחר, פנאי ונופש.

אישור התוכנית היא מכוננת והיסטורית עבור העיר חיפה והיא משקפת את פרי היוזמה והמאמץ המתמשך של עיריית חיפה לפתח ולשקם את חזית הים העירונית וכמו כן, לחבר מחדש אזורים מוזנחים ועזובים אל המרקם העירוני של העיר. זאת היא בשורה גדולה.

יוזמה זו משתלבת בפעולה מקיפה של העירייה להחייאת העיר התחתית, פתיחת העיר אל מתחם הנמל ויצירת אזורי פעילות חדשים אשר ייצבו את חיפה כעיר חוף מהמובילות בעולם. בתכנון הושם דגש על פיתוח התואם את הבינוי הקיים תוך השתלבות ושמירה על שטחים פתוחים נרחבים וניצול הזדמנויות בהתאמה לאילוצים קיימים.

תמונה3 תמונה5 תמונה6 תמונה14

תגובות