כיצד רכבים שקטים משנים את העיר?

רכבים חשמליים הפכו נפוצים יותר בשנים האחרונות, גם בישראל וזה הזמן להכיר פן נוסף שלהם- הפן העירוני. לא רק רכב מתקדם ולא מזהם, אלא מדובר ברכב שמשנה את פני העיר מבחינת הרעש והסביבה. כך יוצא שבניגוד לעבר, הרכבים החדשים משנים את איכות העיר לטובה. 

קרדיט: UNSPLASH

ברבעון הראשון של שנת 2022 נמכרו ברחבי העולם יותר משני מיליון רכבים חשמליים. מדובר בגידול ניכר מאותו רבעון בשנה שלפני. כיום נעים בכבישי העולם קרוב לשבעה עשר מיליון רכבים חשמליים, פי שלושה מהכמות שהייתה בשנת 2018. בסין, כמות הרכבים החשמליים שילשה את עצמה, באירופה היא עלתה ביותר משני שליש ובארצות הברית ביותר מפי שניים.

למה הנתונים הללו חשובים לנו? כי מדובר בלא פחות ממהפכה בעולם התחבורה. בכל שנה נמכרים יותר ויותר רכבים חשמליים בכל העולם, כמו למשל אקפסנג P7, ויש מדינות שבהן אחוז הרכבים החשמליים החדשים מתחיל להשתוות ואף עובר את אחוז הרכבים המונעים על ידי דלק.

כידוע, רכב חשמלי אינו מזהם כי אין לו מנוע שפועל על הנעת בוכנות ושריפת דלק ברכב חשמלי יש פחות מרכיבים מכניים ומקור האנרגיה שלו היא סוללה הנטענת בחשמל, ממש כמו הטלפון הסלולרי שלנו. מנוע חשמלי לא צריך לעבוד כמו מנוע בעירה רגיל ואין בו חלקים רבים או תהליך של שריפה וחום ולכן הפעולה שלו היא שקטה יותר.

זהו עוד יתרון של רכב חשמלי: חוץ מהעובדה שהוא אינו מזהם, הוא גם אינו מרעיש. אם עבר לידכם רכב חשמלי, שמתם לב שאין לו כמעט רעש ושומעים בעיקר את הצמיגים על הכביש בעת הנסיעה.

כל מי שעומד ברחוב שבו נוסעים רכבים ותחבורה ציבורית, סובל מהרעש, שלא לדבר על מי שגר שם. כל רכב או אוטובוס שנוסעים הם מקור לרעש. עכשיו תחשבו מה יקרה אם נחליף את הרכבים והאוטובוסים שעוברים באותו רחוב בכאלה שהם חשמליים- מיד נקבל שינוי והפחתה משמעותית ברעש.

לשמחתנו, יש גם אוטובוסים חשמליים שאינם מרעישים כמו האוטובוסים המונעים על ידי דלק וכך גם התחבורה הציבורית יכולה לתרום לשקט ברחובות, בעיקר בערים גדולות וצפופות. ככל שבעיר מסוימת תהיה יותר תחבורה חשמלית, כך הרעש בה יפחת ואיכות החיים של התושבים תעלה.

לשינוי כזה יכולות להיות גם השלכות כלכליות. מקום נעים יותר למגורים יהפוך למבוקש יותר ואנשים רבים ירצו לחיות שם. זהו גם מקור עידוד לערים אחרות להשתמש ברכבים חשמליים או בתחבורה ציבורית חשמלית כדי לשפר את איכות החיים גם שם. עיריות יוכלו להוסיף תקציבים כדי לעודד תשתיות טעינה חשמליות לרכבים כדי למשוך אליהן עוד רכבים שקטים וכך להרוויח בכל הכיוונים.

ישנן גם השלכות בריאותיות. פחות רכבים מזהמים זה אומר פחות מחלות הקשורות לנשימה וריאות. בנוסף, אם אין רעש גבוה, איכות השמיעה של אנשים רבים לא תדרדר ולא תושפע מהסביבה הסואנת באזור מגוריהם. בסוף, מדובר על חיסכון אדיר בהוצאות בריאותיות של כלל האוכלוסייה.

האם כל זה יכול לקרות? בוודאי ואנחנו כבר בדרך לשם. אמנם זה לוקח זמן ודורש גם היערכות של המדינה ולא רק של העיר עצמה, אבל בעולם כולו הרבה ערים כבר מכינות את עצמן לקראת העידן של הרכב החשמלי שהולך ותופס נפח גדול יותר בכל שנה. מי שתשקיע ותהיה ערוכה בזמן קצר יותר, תרוויח יותר שקט בעיר.

אנחנו נמצאים כעת בתקופה של שינוי תחבורתי ובעוד כמה שנים, רוב הרכבים יהיו חשמליים, בייחוד עם הרגולציות של האיחוד האירופי על איסור קניה של רכב מזהם ומקומות אחרים בעולם שמגבילים רכבים מזהמים בהדרגה. הצעדים הללו ואחרים שעוד יבואו, יביאו לכך שאיכות החיים של כולנו תשתפר, האוויר יהיה נקי יותר וברחובות שלנו יהיה שקט יותר.

מקומון העיר חיפה

ברוכים הבאים ל"מקומון העיר חיפה"! אנו מביאים לכם את כל הכתבות הכי עדכניות בכל הנוגע לעיר חיפה. חדשות העיר, אירועי תרבות, כתבות בנושא פנאי ובילוי, מבצעים שווים ועוד המון מידע סופר מעניין שלא כדאי לכם לפספס.

אז מה היה לנו בכתבה:
כתבות נוספות שאולי יענינו אותך